2008-01-09

Länge har vi väntat, och längre blir det

Läste i DN att regeringen satsar rejält på utbyggnaden av järnvägarna och vägarna. Det är i alla fall inget jag eller någon annan norrbottning kommer att märka särskilt mycket av, det är ett som är klart. Men en rejäl satsning är en rejäl satsning - i DN's upptagningsområde.

Järnvägarna och vägarna ska byggas ut. Regeringen vill satsa stort på att förbättra infrastrukturen.

Det kommer inte att göras några satsningar på E4's norra sträckning och inte heller på några inlandsvägar. Sen kan de ju försöka låta som det nya miljöpartiet också, det är lika genomskinligt som det nya arbetarpartiet. Istället för att t.ex. beskatta flygtrafiken hårdare, eller göra det enklare för folk att välja tåg istället för flyg, så ska staten minska sitt ägande i flygplatser. Istället för att göra något åt problemet så låter man privata intressenter - som definitivt inte har en hållbar miljö som primärt mål - ta över.

Något som gör mig så satans förbannad är att man på allvar kan säga att man satsar på infrastrukturen när man lägger projekt på is i de delar av landet infrastrukturen ALLTID får stryka på foten. I Norrland och framför allt i Norrbotten och inlandet. Inga pengar till Norrbothniabanan, och infrastrukturministern Åsa Torstensson har mage att säga

Det arv vi fått av socialdemokraterna gör att vi nu behöver börja om från början och ta ett helhetsgrepp om.

Ja det är lätt att säga när man aktivt sabbar de bra grejerna som den förra regeringen gjorde och behåller resten. Norrbotniabanan är en förlängning av Botniabanan. Det är en jättebra satsning som skulle ha minskat den flyg- OCH biltrafiken bland privatresenärer och de stora transporterna via flyg och lastbilar.

Dessutom skulle man kunnat öka exportindustrin här uppe och få en större arbetsmarknad och - om man vill ta de ordet i sin mun - "flexiblare" arbetskraft, som enklare kan bo kvar i sin hemkommun och ta tåget till jobb i en annan stad eller ett annat län. Skellefteå och Piteå är idag bland de största orterna i Sverige som saknar persontrafik på järnväg.

Lite krasst kan man säga att vi här uppe får betala för att storstäderna röstade på Alliansen. Inte sagt att den socialdemokratiska regeringen satsade helhjärtat på att hela landet skulle leva, men det finns ändå en milsvid skillnad mellan mellan att aktivt och passivt ge landsbygden en dödsdom.

Så sant som det är sagt i Länge har vi väntat av Euskefeurat:

Ja, din politik [Moder Sveas, min anm.] den har varit sig lik, oavsett regeringar!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vad menar du med DN:s upptagningsomåde? Den enda "satsningen" i DN:s upptagningsområde i paketet är att ett tiotal kilometer av E18 ska göras korsningsfri och breddas?

Eller inkluderar du hela Mälardalen i DN:s upptagningsområde? Dvs. en tredjedel av Sveriges befolkning? Jag tror inte tidningarna i Jag tror inte Upsala Nya Tidning, Eskilstunakuriren mfl. håller med dig.

Är det orimligt om ca. en tredjedel av satsningen hamnar där ca en tredjedel av befolkningen bor? Inrikesflyget från Norrland söderut är en försvinnande liten miljöbov och satsningar för att få ned utsläpp gör garanterat större nytta per krona på bättre kollektivtrafik/tågtrafik kring storstadsområdena för att minska biltrafiken där (gärna kopplat till biltullar EFTER att satsningarna gjorts, inte före) - om det nu är utsläpp du oroar dig för?

Anonym sa...

(forts) Nu tycker jag iofs att även Norrbotniabanan och en hel del annat bör byggas ÄVEN i Norrbotten. Dessutom tycker jag att s infrastrukturpolitik såsom de vill föra den är ganska sympatisk - om de inte hölls som gisslan av sina två pajaspartier så skulle de lätt kunna kommaöverens med högern i såväl infrastruktur- som energifrågor.

Det är sorgligt att det i Sverige alltid ska ställas landsändar mot varandra i dessa frågor. Utan att någon höjer blicken och konstaterar att trots våra jättelika avstånd så satsar vi mindre på infrastruktur per capita än de flesta kontinentaleuropeiska länder. Otroligt dåligt i ett land med världens största skatteintäkter som andel av BNP. Pinsamt nästan. Det borde utan problem finnas flis till järnvägar, vägar och vård-skola-omsorg utan att ta ut en endaste procentenhet högre skatt.

Vad ägandet av flygplatser har med saken att göra förstår jag inte. Det är regeringen genom Luftfartsstyrelsen etc som avgör hur mycket flygtrafik vi får ha i landet. Skavsta, Norrköpings flygplats, Säve etc ägs redan privat. Lider du mycket av det?

I Norrland bor ganska exakt lika många som i Skåne. Såväl skåningar, som göteborgare, som mälardalingar, som stockholmare, som smålänningar tycker att infrastrukturen är värdelös. Det är inte så att det är extra synd om just dig och alla andra är bortskämda.

Se nu till att s kastar bort sina två muppartier vid sidan om så har de min röst nästa val.

Anonym sa...

Till "krille s": Luleå och Umeå flygplatser är Sveriges avlägset största flygplatser sett i antal landningar, utanför storstadsområdena. Upp emot en miljon flyg landar på respektive flygplats varje år.
Jag skulle inte kalla den miljöboven försvinnande liten.

Ska man resa Luleå - Stockholm har man tre alternativ. Antingen betalar man 450 spänn för att flyga, det tar en timme.
Eller så väljer man att köra bil, tar ca tio timmar. Kostar skjortan dock.
Eller så tar man tåget, resan tar 14 timmar, kostar 95 spänn om man är ute i god tid med att boka biljett. Ska man åka med väldigt kort varsel blir en sittplats i många fall dyrare än en flygbiljett.

Kan man dividera restiden med 14, spara en hundring och få gratis frukost på köpet, så är det, tro det eller ej, många som väljer bort det miljövänliga alternativet.
Enbart för luleåborna hade Norrbotniabanan mer än halverat restiden med tåg.