2007-12-11

Fairtrade City

Jag sitter som ersättare för (v) i kommunens Miljö- och Byggnämnd. Vi ersättare blir kallade till sammanträden på ett rullande schema, och idag var det min tur. Jag försov mig efter att ha städat 3 dagar och halva nätterna, så jag missade ett föredragande om Mat & Klimat, som handlade om ekologisk och närproducerad mat. Riktigt synd, jag hade sett fram emot det. Men det tangerar lite ett medborgarförslag som kommit in, som handlade om att Piteå borde söka diplomering som Fairtrade City. Nämnden beslutade att föreslå Kommunstyrelsen att ställa sig positiv till förslaget.

Jag är egentligen ingen konsumentmakt-fantast. Det kan verkar aningen cyniskt, men att jag köper eller inte köper Coca Cola eller vad det nu kan handla om gör ingen verklig skillnad. Mitt samvete kanske mår bättre, men det förändrar inte problemet i sig (en kapitalistisk samhällsordning som kräver vinst till vilket pris som helst). Det är en av anledningarna till min inställning. Missförstå mig rätt - jag är inte emot konsumentmakt, jag är bara inte odelat positiv.
Men när stora konsumenter som kommuner och landsting tar konkreta ställningtaganden, som jag hoppas att det här blir, så blir det en helt annan tyngd både ekonomiskt och politiskt.

Och i tider när fler och fler verksamheter inom kommun och landsting läggs ut på dessa förhatliga jävla entreprenader, så är det bra att kommunen i alla fall kräver saker i upphandlingarna. Som kollektivavtal till exempel. Eller att ekologiska / rättvisemärkta produkter ska finnas i kaffeautomater och personalmatsalar.

Inga kommentarer: