2006-08-01

PDOL över för den här gången..

.. frågan är om det borde få fortsätta nästa år. Jag börjar luta åt att Piteå Dansar och Ler (öven kallat Piteå Super och Spyr) har spelat ut sin roll, i alla fall som festivalen ser ut nu. Det kan bero på att jag var huja missnöjd med Thåströms spelning och att jag missade Laleh, men jag tror att det är mer än så.

För att spara pengar har festivalarrangörerna minskat området drastiskt; hela två gator mindre. Hur många scener de hade tagit bort är jag inte säker på, men i alla fall fler än 2. Så man går samma enda gata upp och ner i flera timmar utan att hitta något att lyssna på eller göra. Besökarna blir inte fler, snarare tvärtom. 30.000 besökare under hela festivalen är inte tillräckligt bra. Artisterna drar inte alls så många som dom borde för att rättfärdiga ett biljettpris på 350 kr för en kväll. Tomas Ledin drog tydligen mest publik.. Kan det vara för att typ alla ungdomar, Pitebor som tillresta, hellre stannar ute på Havsbadet, på SAIK-campingen eller på Fårö camping och super under PDOL-helgen istället för att faktiskt vara på festivalen? Som egentligen inte är så mycket av en festival, utan mer ett tidsfördriv mitt i sommaren.

Piteå Dansar och Ler brukade i alla fall vara någonting som jag såg fram emot, men nu hoppas jag verkligen att det inte blir nått mer. I alla fall inte förrän det görs en ordentlig utvärdering hos festivalarrangörerna och kommunen. Men som den ser ut idag; Lägg ner skiten!

1 kommentar:

Elisabeth Biström sa...

Trist, trist. När jag var yngre var PDOL kanske det häftigaste man kunde åka på. Jättetråkigt att det har blivit sådär. Samma skit är det med Skellefteåfestivalen, som har blivit Stadsfesten featuring Carola istället. Blä!