2007-01-11

Årets startskott och höjdpunkt

Ung Vänster har en riktigt bra årlig tradition: Veckokursen. Under ett par dagar i början av januari samlas aktivister från klubbar och distrikt från hela landet, oftast i Motala. Man går på fördrag och lär sig en massa bra saker. Man lär känna nya kamrater. Man utbyter erfarenheter. Men framför allt - man peppar och peppas! Man hör om alla häftiga saker som klubbar har gjort och gör runt om i landet. Man kan inte vänta tills man kommer hem till sin klubb för att sätta igång arbetet med torgmöten och studiecirklar och se till att smitta av all sin energi på var enda en i klubben.

Veckokursen var lika peppande för mig i år som det var första året jag åkte dit - 2001. Jag minns att vi drog igång Stoppa terrorn mot kurderna-kampanjen. Vi från Norrbotten samlade namunderskrifter på tåget hem i ett tävlingsrace genom vagnarna. Andra år har jag varit där för att utbilda mig till instruktör i feministiskt självförsvar. Varje år utbildas fler och fler instruktörer och jag blir så jävla glad av att se tjejerna i Norrlandsbussen sitta där med såriga händer, träningsvärk överallt och världens energi i ögonen! Vi har omkring 130 instruktörer nu som i hela Sverige lär tjejer att ta plats och slå tillbaka.

Stoltheten över vårat förbund är på topp. Som ett revolutionärt ungdomsförbund har vi sjukt mycket att göra. Så det är bara att sätta igång, kamrater!

Pepp #1 Ung Vänster Västernorrland: Ni är på G och det kommer bli super!
Pepp #2 Malin från Kalmar, hon är grym!
Pepp #3 Lazze Ohlyz.. jag blir faktiskt lite lessen att jag inte kan dansa. Nästan

Inga kommentarer: